Kirjoita Vieraskirjaan


Nimi: Risto

Veho-> Eikös tarkoitus ollut antaa köyhille rahaa eikä ottaa sitä pois? :)

08.4.2008 14:08



Nimi: ari

joku vois maksaa korollan liikennekäytöstä poiston 10e.risto vois maksaa koska sillä on eniten rahaa ja tällä sivustolla koitetaan tehdä rikkaista köyhiä:)

08.4.2008 13:55



Nimi: Kartano

Lappi ->en mitään kiintiöpaikkaa meinannutkaan. Ite en lähtisi tuomariksi vaikka vähän maksettaisiin, jos kisailemaan pääsee (viime vuotisen osakilpailuvoiton takia :).

Jos tuottavuuden mukaan aletaan palkkoja maksamaan niin monilla aloilla tuloerot kasvavat.

08.4.2008 09:54



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Joku voisi todellakin avata jonkun kesäisemmän keskustelun täällä...:)

Onhan jotkut koittanut pitää yllä keskustelua Mikkelin säästä, mutta tuskinpa sekään viikkotolkulla jatkuu...?

08.4.2008 09:40



Nimi: Lapi kesä, JÄMSÄ

Ei, kun niin...

Palkkaeroja puoltavia asioita piti luetella, mutta yllättäin hairahduin taas vasemmalle...:)

*Hyvään palkkaan joutuu opiskelemaan pisempään (yleensä!)

*Ihmistä pitää kannustaa yrittämään "parempaan" työhön

*Sille raha, joka tuottaa

*Sille raha, jolla vastuuta

Eli kyllä, kyllä... Palkkaerot pitää olla, mutta ei jatkuvaa prosenttikorotusmeininkiä!

Mutta tehän jo mielipiteeni tiedättekin...:)

08.4.2008 09:29



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Kielimaisteri-->Päinvastoin. Suurempi kulutus voisi laskea niiden tuotteiden hintoja, joita kulutetaan paljon...

Inflaation myönnän siltä osin, että jos siivoojat, baarityöntekijät, kaupan kassat yms. pienituloiset saisivat suhteessa isommat korotukset kuin nykymallissa, niin niiden alojen hinnat nousisi enemmän kuin muiden alojen, mutta kokonaisuusvaikutus olisi parempi kuin nykyratkaisuilla...

Joo, mutta joo...

Palkkaeroja tukeviakin asioita on!

Monesti parempaan palkkaan päästäkseen joutuu opiskelemaan 3-5 vuotta enemmän kuin pienipalkkaisella alalla...

Joihinkin hyväpalkkaisiin töihin pääsee kolmenkin vuoden opiskeluilla esim. sähköasentaja...

Enkä tarkoita, että sähköasentaja olisi ylipalkattu!

Sitten taas esim. seurakunnan nuorisotyöntekijäksi joutuu opiskelemaan peruskoulun jälkeen vähintään kuusi vuotta ja lähtöpalkka on jossakin 1700 euron tietämissä ja kahteen tonniin ei pääse pitkälläkään työhistorialla...

No, nämä eivät nyt ole siis suoranaisia epäkohtia vaan ilmeisesti puhtaita tuottavuusjuttuja...

Ja sitä varten meillä on suhteellisen oikeudenmukainen verotus, joka tasaa TULOeroja...

Sen verran muuten olen isotuloisten puolella, että ei kenenkään kuuluisi joutua maksamaan yli 50% veroa! Joku 40% varmaan ois hyvä yläraja...?

Mutta käännetään asiaa taas toisin päin. Sinänsä turha hyvätuloisten itkeä kovaa verotusta, koska aina hyvätuloinen saa kuitenkin enemmän käteen kuin pienituloinen.

Pitäisi aina muistaa lähtökohdat...

Jos 20-vuotiaalle opiskelijalle antaa vaihtoehdot:

a)Olet tulevaisuudessa 1800e/kk tienaava ja maksat veroa n.20% saaden käteen kuussa 1440e

b)Olet tulevaisuudessa 12000e/kk
tienaava ja maksat veroa n.45% saaden käteen kuussa 6600e

...niin kumman hän valitsisi. Eli ei sinänsä kannata itkeä kovaa verotusta. Totta kai voitais paukauttaa Suomesta varakkaiden veroparatiisi, mutta olisiko se edes tarpeen...?

Isossa kaupungissa tarvitaan elämiseen kuukaudessa käteen yksinäisellä ihmisellä ehkä sellaiset 1200-1300e...?

Sillä maksaa vuokran, pitää auton ja netin, ostaa ruoat ja vaatteet, harrastaa pari kertaa viikossa jotain, käy kerran kuussa baarissa ja 100e/kk säästöön, jotta voi kerran vuoteen tehä kunnon lomamatkan...

Kun pidetään huoli, että kokopäivätyötä tekevä saa ton verran kuussa käteen, niin siitä ylöspäin kaikki onkin sitten jo ahneutta...

No, ei sentään... Mutta uskallan sanoa, että oikeamielisen ihmisen ei pitäisi kenenkään köyhemmän kustannuksella vaatia omaa palkkaansa esim. 5500e/kk muutettavaksi 5800e/kk...

Kun se ei edes paranna kotimaista kulutustakaan yhtään vaan lisää vaan inflaatiota, josta kärsii pienituloinen...

Mutta ainahan palkkaa saa työnantaja maksaa niin paljon kuin parhaakseen näkee. Hyvälle kannattaakin maksaa...

Mutta me ollaan hyvinvointivaltio mm. sen takia, että me maksamme kunnan puistotyöntekijälle verovaroin palkkaa...

Epäkohta siinä on vaan se, että SE ON IHAN JÄLKEENJÄÄNYT!!!

Enkä tarkoita sitä työntekijää vaan sen palkkaa...

Joo, mutta joo...

Lopuksi voisin vetää yhteen, että palkoille ei tietenkään mitään ylärajaa, mutta elinkustannuksista pitää laskea palkalle isommat alarajat kuin mitä nykyään on...

IHMISTEN PITÄISI MAHDOLLISIMMAN PALJON PÄÄSTÄ NAUTTIMAAN ELÄMÄSTÄ!!!

Siitä ei pääse nauttimaan, jos tekee pienellä palkalla paljon töitä...

Eipä mulla muuta... Tai olisi, mutta lopetan tällä erää, jotta Kartanokin jaksaa lukea loppuun...

08.4.2008 09:26



Nimi: Kielimaisteri

Lappi-> Ymmärrän ja hyväksyisinkin kyllä tasaeurokorotukset kaikille, en kiiskeile siitä. En vastusta myöskään sitä, että pienituloiset saisivat paremmat olot. :)

Lähinnä epäilen toteutusmahdollisuutta ja pienituloisille koituvan todellisen hyödyn määrää. Jos kaikki saisivat lisää liksaa, myös kulutus lisääntyisi. Tämä johtaisi helposti inflaation kasvuun (joka koittelee aina koviten pienituoloista, kuten mainitsitkin) ja siihen, että veroprosentitkin nousisivat.

Rikas sen sijaan voi suojautua helposti inflaatiolta sijoittamalla ylimääräiset rahansa kiinteistöihin, osakkeisiin tai vaikka ulkomaiseen valuuttaan. Näin ollen heti inflaation syventyessä OMAISUUSerot lähtisivät taas kasvuun.

07.4.2008 14:25



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Kielimaisteri tai kukaan muukaan-->Ei saivarteluja mun esimerkkipalkasta kunnanjohtajan suhteen, mutta kuitenkin tarkoitin, että kahdessa täysin eri asemassa olevaan ihmistä kohdeltaisiin edes kerran samoin korotuksin, niin saataisiin pienituloisia edes vähän mukaan kulutusjuhliin...

07.4.2008 12:02



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Niin ja vielä politiikkaa sen verran, että Kielimaisteri-->

Mun mallista sitä, että siinähän ei siis kiellettäisi ketään maksamasta enempää! Saisi korottaa niin paljon kuin haluaa, mutta...

Kunnanjohtaja 12000e/kk
Kunnan siivoustyöntekijä 1500e/kk

MOLEMMAT SAISIVAT esim. 100e/kk lisää eikä esim. viittä prosenttia!

a)Ymmärrätkö?

b)Hyväksytkö?

Enkä tarkoita, että jokaisen palkkaratkaisun pitäisi tällainen olla, koska pitkässä juoksussa tämä tasaisi LIIKAA palkkoja, mutta edes joskus...edes sen kerran 10 vuodessa... Lähetkö mukaan?

07.4.2008 12:01



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Kartano-->Tarvitaan! MUTTA! En lähde tältä istumalta lupaamaan kenellekään tuomarin paikkaa.

Minulla on muutama henkilö, joilta kysyn aina ensin halukkuutta tehtävään ja vasta sitten katson muualle.

Lähtökohtaisesti etsin kolmea pätevää tuomaria, joista ainakin yhdellä olisi aiempaa rommi-kokemusta, mielellään kahdellakin...

07.4.2008 11:32



Nimi: Kartano

Joo sano rengit päissään.

Lappi-> Luin kaiken polikointasi läpi. Suosittelen et lyhennät jatkossa ettei kaikki lukiat poistu. On sulla kyllä politiikon vikaa. Kerroit pitkät tarinat melkein sanomatta mitää!!!! Vastaus kysymykseen: Mielestäni voisi tasakoroitus olla hyvä joillakin aloilla tasaamaan palkkaeroja. Tietyissä tapauksissa voisi kaikenkattava yhdenmukainen palkkaratkaisu jopa toimia, jos kaikki ratkaisun osapuolet ymmärtäisivät kokonaisvaikutuksen vaikutuksen yhteiskunnalle. Näiden edellämainittujen ehtojen täyttyessä kannatan ratkaisu vaihtoehtojen lisä tutkimista.

Lappi -> Tarviiko Rommiin tuomaria? Olisi yksi ehdokas valmiina.

07.4.2008 10:41



Nimi: Hiihto

Mikkelin sää on ollut kuuma puheenaihe. Viikonloppuna tuntui tarkenevan hyvin shortseissa ja t-paidassa.. ja jopa pelkkä pyyhe päällä.

07.4.2008 10:40



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Joo, mutta joo...

Eiköhän jätetä politiikka nyt vähemmälle, jotta Voitelukoppi ei menetä kaikkia lukijoitaan...

Ja senkin takia tarvii lopettaa, että mun kirjoitukset varmaan vaan siirtää porukkaa oikealle poliittisella kartalla, että sikälikin parempi olla ehkä hiljaa...

Joku voisi tehdä aloitteen jostakin uudesta aiheesta...

07.4.2008 06:49



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Se on niin helppo lähteä vaaleihin lauseella: "Parannamme lapsiperheiden asemaa." No, se kattaa jo aika paljon.

Vielä, kun lisää eläkeläiset ja opiskelijat, niin varmasti alkaa kaikki suomalaiset oleen haarukassa...

Sitä vaan ei ehkä mietitä, että isotuloisten lapsiperheiden asemaa ei parannetakaan lapsilisän korotuksilla vaan niiden asema paranee näillä prosentuaalisilla palkankorotuksilla!

SINÄ, pienituloisen lapsiperheen edustaja.

Älä hihku riemusta vaikka lapsilisiä on nyt korotettu. Tuskin ostovoimanne on kasvanut.

Sen sijaan toisen niin ikään lapsiperheen ostovoima on kasvanut jopa 300e/kk. Ja se voi olla ihan naapurisi, jonka lapsi on lapsesi luokkakaveri.

Teille molemmille luvattiin ennen vaaleja parempaa huomista...

07.4.2008 06:40



Nimi: TV-toimittaja, JÄMSÄ

Sivut päivittyvät joskus illalla...

07.4.2008 06:36



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Kielimaisteri-->Vielä pitää kiinnittää huomiota lauseeseesi: "(mikä tosin on yleensä työntekijän etu, koska palkankorotukset ovat parempia kuin mitä yleiskorotukset antaisivat)"

Totta kai se on aina sen etu, joka saa hyvän korotuksen!

MUTTA!

Jos olisi yleinen tahtotila, että jonakin kertana pienituloiset saisivat suhteessa enemmän kiinni eli saman euromääräisen korotuksen!

Hyötyjä:

*OIKEUDENMUKAISUUTTA

*Ostovoima lisääntyisi siellä missä kuukausituloista 100% menee kulutukseen

*Suomen kilpailukyky menestysaloilla kasvaisi, koska niillä olisi poikkeuksellisen pienet korotukset

*Valtion tukimäärät pienenisivät roimasti, koska uskoisin tuollaisen päätöksen jälkeen käyvän niin, että kenenkään kokopäivätyötä tekevän ei tarvitsisi hakea esim. asumistukea

*Varakkaan elämä ei heikkenisi yhtään. Päinvastoin, jos riittävän kaukaa hakee, niin saattaisi esim. oma omaisuus olla paremmin turvassa, kun edes yksi nuori jättäisi epätoivoisuuksissaan rikollisen uran haaveeksi ja menisi palkkatöihin...

Kyllä Suomi olisi tuon jälkeen parempi paikka...

Niin ja...

*Monelle lapselle toi toisi elämäntilanteeseen parannusta, kun omilla vanhemmilla ostovoima kasvaisi...

ON MUUTEN KUMMA!

On muuten kumma miten noista LAPSIPERHEISTÄ puhutaan aina yhtenä ryhmänä!!!

Just silloin, kun puhutaan meneekö niillä huonosti ja saako ne lisää rahaa jne.

Kehtaisitteko verrata tulopoliittisissa asioissa perheitä:

2 aikuista, tulot 5500e/kk, 2 lasta

2 aikuista, tulot 2500e/kk, 2 lasta...

Mutta se on sellaista...

07.4.2008 06:34



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Kielimaisteri-->Ymmärtääkseni 40h viikossa tekevä saisi 10-kertaisen korotuksen verrattuna 4h viikossa tekevään munkin mallissa...?

Luulisi sinun fiksuna tyyppinä ymmärtävän, että jatkuva prosenttien palkankorotukset lisäävät tuloeroja...

Mutta oleellista siis olisi, että tehtäisiin edes kerran euromääräiset korotukset, ettei valmiiksi parempituloinen saisi esim. 500 euron kuukausikorotusta ja pienempituloinen vain 100 euron...

Inflaatio, kun otetaan huomioon, niin tuollaisen jälkeen pienituloisen elämä vain heikkenee...

Se on sitten eri asia, että minkälaista Suomea halutaan...

Nyt, kun tulee jatkuvasti prosentuaalisia korotuksia, niin VAIKKA JOTKUT HOITAJAT SAISI TUPLAPROSENTIT KOROTUKSIA, niin silti jotkut isompituloiset VAIN KASVATTAVAT TULOEROA HEIHIN!!!

Joskus voitaisiin OIKEASTI TASATA TULOEROJA!!!

Ja nyt liberaalikokoomuslaiset taas sanovat: "Haluatko jotakin tasapalkkaa?"

Miten siitä nyt tasapalkka tulisi, jos 3000e/kk saava saisi 100e lisää ja 1300e/kk saman verran?

Joo, mutta joo...

Kielimaisteri-->Sulle ei oikeestaan ollut kuin noi ylimmät kappaleet...

Kun mun gallupiin ei ole haluttu vastata, niin päättelen seuraavaa. Vastaamatta jättänyt henkilö kuuluu/uskoo kuuluvansa tulevaisuudessa keskituloista suurempituloisten joukkoon ja haluaa, että palkkaa prosentteina ylös ja veroja prosentteina alas...

Mutta hän ei halua julkisesti tuoda kantaansa esiin, koska se ei ole kohteliasta Suomessa...

Kaiken tämän jälkeen voin vielä sanoa, että on turha kuvitella, että ketään kiinnostaisikaan matalapalkkatyöt!

Jos palkasta ei jää vuokran jälkeen elämiseen mitään ja vaikka satanen jäisikin, niin sillä ei mitään saa, niin meneehän siinä motivaatio!!!

Meillä kuitenkin yksi kakku tässä on eikä niiden, jotka jo riittävän ison palan hyvään elämään siitä saa, kuulu hamuta lisää... Tätä mieltä mä olen.

Itsekkyys on siis ihan luonnollinen osa ihmistä, mutta jokaisen kuuluisi taistella sitä vastaan!

Tämänkin jälkeen ne itsekkääksi jäävät saisivat toki enemmän rahaa itselleen, mutta olkoon... Ei mua ainakaan haittaa tippaakaan!

Joo, mutta joo...

Uusi viikko, uudet kujeet...

Tässä voisi tehdä vallankumouksen, jotta asiat paranisi...mutta katotaan nyt...

07.4.2008 06:26



Nimi: bluusfani

BLUUS ON ISKUSSA.

04.4.2008 13:31



Nimi: Kielimaisteri

Valitettavasti yhteistupot alkavat olemaan nykyään hieman menneen kesän lumia. Paikallinen sopiminen yleistyy jatkuvasti, varsinkin pienemmissä yrityksissä (mikä tosin on yleensä työntekijän etu, koska palkankorotukset ovat parempia kuin mitä yleiskorotukset antaisivat).

Lapin ehdotus voisi olla hieman vaikea toteuttaa, kun ihmisillä on erilaisia työ/palkkasuhteita: kuukausipalkkaiset, tuntipalkkaiset, provikkapalkkalaiset, osa-aikaiset, vakituiset jne. Pitäisikö kaikkien saada sama euromäärä riippumatta siitä tekeekö työtä 4h vai 40h viikossa?

04.4.2008 12:05



Nimi: Lapin kesä, JÄMSÄ

Jos ihminen on itsekäs, niin se vastustaa tuollaista varmaankin jossakin 2200e/kk tulojen kohdalta ylöspäin... Sitä alemmat tuosta hyötyisi ja mitä vähempi palkka aluksi olisi, nii sitä enempi hyötyisi...

Tarvii aina kuitenkin muistaa, että vaikka sun palkka olisi 1920e/kk ja saat siihen 10% lisää, niin hintojen nousu syö sen edun nopeesti pois.

Samalla sinä 1920e/kk tienaava voisit miettiä, että miten vaikeaksi isot palkankorotusPROSENTIT tekevät 1300e/kk tienaavan elämän!!!

Prosenteista ei hyödy kuin hyvätuloiset...

Voi voi, kun joskus vielä SDP palaisi juurilleen ja sitten sen jälkeen nousisi valtaan, niin asiat olisi paremmin...

Nykyään vaan tuntuu olevan, että SDP:n pitää miellyttää sitä suurta ja ÄÄNESTYSINTOISTA keskituloisten porukkaa...

04.4.2008 10:42



Sivu: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 Kaikki


Nimi:

Sähköposti:

WWW:
http://
Viesti: